Diamentowe cechy dziecka, czyli co pomaga w nauce
Każde dziecko może być bardziej odprężone w szkole, jeżeli ma pewne kompetencje, które nazywamy kompetencjami kluczowymi ucznia. Należą do nich:
- sprawne, biegłe czytanie: większość szkolnej nauki opiera się na czytaniu,
- umiejętne zapamiętywanie: techniki pamięciowe, piktogramy, mapy myśli, ułatwiają uczenie się i przypominanie sobie informacji wtedy, kiedy są one potrzebne,
- koncentracja,
- myślenie matematyczne: umiejętność rozwiązywania problemów.
Naturalna postawa do uczenia się
Definicji uczenia się nie ograniczamy jednak tylko do zdolności dziecka do opanowania wiedzy szkolnej, chociaż ta umiejętność, dzięki sztuce biegłego czytania, zapamiętywania, nielinearnego notowania, może być rozwinięta przez każde dziecko na poziomie mistrzowskim. Traktujemy uczenie się całościowo, jako pewną postawę, dzięki której możemy osiągać w życiu to, co jest dla nas ważne i wartościowe. Nazywamy ją naturalną postawą do uczenia się. Ta zdrowa postawa wyraża się również tym, że osoby, które nią dysponują, wykazują większy entuzjazm, zaangażowanie i wdzięczność podczas nauki (niezależnie, czy uczą się wiedzy szkolnej, czy tego, jak być rodzicem).Diamentowe cechy – czyli jakie?
Naturalna postawa do uczenia się opiera się na cechach, które także rozwijamy w Akademii Nauki i nazywamy je cechami diamentowymi. Należą do nich:- rozwojowość, czyli przekonanie, że inteligencja jest zdolnością, którą można rozwijać,
- poczucie własnej wartości, czyli przekonanie, że dziecka o tym, że już jest wartościowym człowiekiem,
- optymizm/pozytywne nastawienie – pozytywna ocena oraz akceptacja zarówno porażek jak i sukcesów
Postawa zniekształcona
System edukacyjny nie skupia się na rozwijaniu naturalnej postawy uczenia się. Z czasem, w wyniku różnych doświadczeń życiowych, dzieci zaczynają wyuczać się błędnej postawy do nauki. Nazywamy ją postawą zniekształconą. Błędnie wyuczona postawa opiera się na założeniach i przekonaniach, które sprawiają, że dziecko:- wierzy, że nie może się zmienić (już taki jestem) – postawa stałościowa,
- wierzy, że nie jest wartościowym człowiekiem,
- negatywnie ocenia nie tylko porażki, ale też sukcesy (np. zamiast docenić swój wkład w uzyskanie dobrej oceny, stwierdza, że pytania były łatwe) – postawa negatywna/pesymistyczna.