Mózg dziecka w wieku szkolnym jest jak mięsień – ćwiczony staje się bystrzejszy.

Jeżeli nie poćwiczysz mięśnia z obciążeniem – nie urośnie. Jeżeli nie będziesz gimnastykować mózgu swojego dziecka to również nie stanie się on tak bystry, jak mógłby być.

Jeżeli metaforycznie porównamy mózg do komputera, to lepszy komputer mniej muli, pewnie powiedziałoby twoje dziecko.

Jak w takim razie polepszyć działanie tego “komputera”?

Przyjrzyjmy się, jak działa mózg Twojego dziecka

W wieku 7 lat organizacja mózgu dziecka znacznie się zmienia.

Jednym ze skutków tej zmiany jest ograniczenie zdolności bezwysiłkowej nauki, którą dysponują przedszkolaki. 

Dlatego siedmiolatkowi nauka nie przychodzi już tak łatwo, jak dotychczas bo mózg przestaje chłonąć wszystkie informacje z otoczenia jak leci, lecz zaczyna je selekcjonować – uczy się tego, na czym skupi uwagę.

Oczywiście wysiłek, który musi włożyć dziecko w wieku szkolnym w naukę jest nieporównywalnie mniejszy niż wysiłek, który musi włożyć osoba dorosła – mózg dziecka nadal jest absolutną błyskawicą.

Kluczowe zmiany w mózgu

W okresie szkoły podstawowej i dojrzewania, kolejny raz powiększa się masa istoty białej w mózgu co związane jest z pokrywaniem się połączeń neuronowych warstwą tłuszczu, zwaną mieliną

To właśnie proces mielinizacji sprawia, że zwiększa się grubość, trwałość i przewodnictwo szlaków neuronowych, a to z kolei przekłada się szybkość przewodzenia impulsów nerwowych i tym samym działania całego mózgu. 

Prędkość impulsu w neuronie bez mieliny wynosi 1m/s, a w pokrytym mieliną aż 100m/s.

Dlatego jest to świetny moment na dostarczenie dziecku ambitnych wyzwań, które dodatkowo rozwiną możliwości jego mózgu. 

Żeby to osiągnąć, dziecko potrzebuje ciekawych metod, możliwości ponoszenia porażek i przestrzeni do zabawy. Zazwyczaj niestety nie otrzyma tego w szkole.

Czy szkoła nie gimnastykuje mózgu Twojego dziecka?

I tak, i nie. Badania mówią, że gimnastykuje pamięć. Jest jednak również sporo przekonujących badań, także polskich naukowców z których wynika, że potencjał dzieci nie tylko nie jest rozwijany, ale wręcz marnowany.

Przykładem może być czytanie.

To jedna z najlepszych metod gimnastyki mózgu, ale niestety nawet bardzo inteligentne dzieci mogą mieć z nim trudności i przez to nie dostarczać swojemu mózgowi odpowiedniej stymulacji.

Zazwyczaj dzieje się tak dlatego, że były uczone mało twórczymi metodami głoskowymi, które są nudne i mało efektywne. 

Metodologia nauki czytania, którą posługują się nauczyciele w szkołach liczy sobie już blisko 200 lat i delikatnie mówiąc w małym stopniu uwzględnia najnowsze odkrycia związane z mózgiem i jego możliwościami uczenia się.

Badania Celine Alvarez wykazują, że sylabizowanie utrudnia posługiwanie się kodem alfabetycznym.

Dużo lepszy efekt przynosi pokazywanie związku pomiędzy dźwiękami, a literami z pominięciem sylabizowania. 

Taki sposób nauki czytania sprawia, że dzieci czytają dużo szybciej i sprawniej.

A co może jeszcze lepiej oprócz czytania rozwinąć pracę mózgu dziecka? Trening SZYBKIEGO czytania!

Trening szybkiego czytania rozwija możliwości intelektualne dzieci w szkole podstawowej

Dlaczego tak się dzieje?

Bo trening szybkiego czytania:

– Rozwija umiejętność aktywnego uczenia się.

– Prowadzi do wykształcenia się tzw. wyższych zdolności poznawczych.

– Przyczynia się do zwiększenia szybkości i jakości myślenia.

Jeżeli z definicji, czytanie jest to proces myślowy, uruchomiony symbolami (tekstem) znajdującymi się na zadrukowanej kartce, to szybsze i sprawniejsze czytanie wymusza szybsze myślenie. Jeżeli dziecko czyta bardzo sprawnie i szybko, jest to oznaką jakości i szybkości procesów myślowych, które zachodzą w jego umyśle.

– Przyczynia się do zwiększenia liczby przeczytanych książek.

Zazwyczaj osoby, które sprawnie czytają, czytają dużo, a to wpływa na jakość tzw. wsadu sensorycznego w ich mózgach, a jego z kolei jakość – jak wynika z badań Lisy Feldman-Barrett – bezpośrednio przekłada się nie tylko na inteligencję ale również na jakość przeżywanych emocji, uczuć oraz prezentowanych zachowań.

– Czytanie wpływa na kształtowanie się charakteru i umiejętności miękkich, gdyż znacząco rozwija zdolność do empatyzacji i wyobraźnię.

Trening szybkiego czytania tworzy wzbogacone środowisko

Kiedy dziecko trenuje szybkie czytanie w jego mózgu następują realne i konkretne zmiany.

Intensywna stymulacja słowem pisanym sprawia, że w mózgu rozwija się gęstsza sieć naczyń włosowatych, dzięki czemu jest on lepiej ukrwiony a tym samym lepiej dotleniony i odżywiony, co wpływa na lepszą kondycję jego działania.

Trening umysłowy i życie we wzbogaconym środowisku zwiększa również wagę mózgu. 

Trenowane lub stymulowane neurony zwiększają swój rozmiar, mają o 25% więcej rozgałęzień i większą liczbę połączeń. Większa liczba rozgałęzień bardziej rozsuwa neurony, prowadząc do zwiększenia objętości i gęstości mózgu. Idea, że mózg jest jak mięsień, który rośnie dzięki ćwiczeniom jest nie tylko metaforą.

Szybkie czytanie rozwija również talent matematyczny

Już wiele lat temu neuronaukowcy zaobserwowali, że obszary położone obok siebie w mózgu, wzajemnie się stymulują!

Czy wiesz, że obszar mózgu odpowiedzialny za odczucia w stopach leży w bezpośredniej bliskości obszaru odpowiedzialnego za odczucia z genitaliów? 

Dlatego, jak przekonują badacze, masaż stóp może być bardzo dobrą grą wstępną do… dobrze wiesz czego 🙂

Dzięki skanom mózgu wiemy dziś, że obszary wrażliwości na słowa również leżą w bezpośredniej bliskości obszarów wrażliwych na liczby. 

Dlaczego jednak to właśnie trening szybkiego czytania jest jednym z lepszych stymulantów ośrodków matematycznych w mózgu?

Dzieci ucząc się czytania w szkole przechodzą szkolenie fonetyczne, a to angażuje tylko lewą stronę płata potylicznego mózgu. Dzieci uczone w ten sposób nie osiągają zbyt wielkiej biegłości w tej sztuce.

Dzieci, które oprócz szkolenia fonetycznego przechodzą również trening rozpoznawania całych słów, zwrotów i prostych zdań – w Akademii Nauki trenują już tak dzieci trzyletnie – mają stymulowany i w związku z tym rozwijany duży obszar prawej kory potylicznej, co tym samym aktywizuje i rozwija całą, obecną na dwóch półkulach mózgu architekturę matematyczną.

Przynosi to niesamowite efekty, bo szkolone w rozpoznawaniu całych słów dzieci nie tylko zaczynają szybciej czytać, ale również podciągają się w matematyce.

Co jeszcze oprócz treningu szybkiego czytania poprawia pracę mózgu?

Warto wykonywać z dzieckiem wszystkie aktywności, które rozwijają wyobraźnię (również przestrzenną), szybkość myślenia oraz pamięć – zarówno krótkotrwałą, jak np. memory, jak też długotrwałą – techniki pamięciowe, nauka wierszy, piosenek. 

Pamiętaj, nigdy nie jest ani za późno ani za wcześnie na stymulację mózgu. Dla przykładu w zajęciach Akademii Nauki uczestniczą dzieci w wieku od 3 do 15 lat. Podczas zajęć trenują nie tylko szybkie czytanie, ale również koncentrację i pamięć. 

Chcesz zobaczyć, jak Twoje dziecko świetnie bawi się podczas treningu szybkiego czytania?

Zapisz się wraz z nim na Dni Otwarte w Akademii Nauki w Twoim mieście!

Wybierz miasto z listy poniżej.

Zostaniesz automatycznie przekierowana(y) na stronę z niezobowiązującymi zapisami. 

Zostaniesz automatycznie przekierowana(y)

na stronę z niezobowiązującymi zapisami.